Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1147
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSuparat RUANGCHOTen
dc.contributorศุภรัตน์ เรืองโชติth
dc.contributor.advisorAchirat Chaiyapotpaniten
dc.contributor.advisorอชิรัชญ์ ไชยพจน์พานิชth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Archaeologyen
dc.date.accessioned2018-09-06T08:14:21Z-
dc.date.available2018-09-06T08:14:21Z-
dc.date.issued17/8/2018
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1147-
dc.descriptionMaster of Arts (M.A.)en
dc.descriptionศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.abstractThis research The purpose is to study the form.  And belief of creating Yaksa sculptures in the early Rattanakosin period. The study focused on style The history and beliefs. Which is associated with the Ramayana literature and Khon performance by studying the development of the Yaksa sculpture in Thailand. And the factors which resulted in a change of style in the early Rattanakosin period. The research showed that the pattern of Yaksa sculpture depicted in the present. Due to the influence of guardian Sculpture Hindu art in Cambodia. Before being converted into a Yaksa sculpture in Buddhism. In Sukhothai period and passed to the Ayutthaya period.  During the late Ayutthaya period began with a variation of the theme. Arises due to the influence of the Ramayana  and Khon performance which resulted in the invention of the pattern of Yaksa characters up. And become a form of Thailand Yaksa art during the early Rattanakosin period.en
dc.description.abstractงานค้นคว้าวิจัยฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงรูปแบบ และคติความเชื่อของการสร้างงานประติมากรรมยักษ์ทวารบาลในสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น โดยมุ่งศึกษารูปแบบ ความเป็นมาและคติความเชื่อ ซึ่งมีความสัมพันธ์กับวรรณกรรมเรื่องรามเกียรติ์ และนาฎยกรรมโขน โดยการศึกษาถึงพัฒนาการของประติมากรรมยักษ์ในประเทศไทย และปัจจัยซึ่งมีผลให้เกิดความเปลี่ยนแปลงของรูปแบบในสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น จากการค้นคว้าศึกษา พบว่า รูปแบบของยักษ์ทวารบาลที่ปรากฎอยู่ในปัจจุบันนั้น เกิดจากการได้รับอิทธิพลจากประติมากรรมทวารบาลในศาสนาฮินดูในงานศิลปกรรมขอม ก่อนที่จะได้รับการดัดแปลงให้กลายเป็นยักษ์ทวารบาลในพุทธศาสนา ในสมัยสุโขทัย และสืบทอดต่อมาสู่สมัยอยุธยา กระทั่งถึงช่วงสมัยอยุธยาตอนปลายจึงเริ่มมีการผันแปรของรูปแบบ อันเกี่ยวเนื่องด้วยอิทธิพลของรามเกียรติ์ และการละเล่นโขน ซึ่งส่งผลให้เกิดการคิดค้นแบบแผนของตัวละครยักษ์ขึ้น และกลายเป็นรูปแบบของงานศิลปกรรมยักษ์ไทยในช่วงสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้นต่อมา      th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectยักษ์/ทวารบาล/สมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้นth
dc.subjectYAKSA /GUARDIAN SCULPTURES /EARLY RATTANAKOSIN PERIODen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleYAKSA GUARDIAN SCULPTURE IN EARLY RATTANAKOSIN : THE STUDY OF THEIR STYLES AND RELIGIOUS BELIEFen
dc.titleประติมากรรมยักษ์ทวารบาลในสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น รูปแบบและคติการสร้างth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
Appears in Collections:Archaeology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56107315.pdf11.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.