Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1980
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Atiporn RATTANAPOL | en |
dc.contributor | อติพร รัตนผล | th |
dc.contributor.advisor | Yos Vaneeson | en |
dc.contributor.advisor | ยศ วณีสอน | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University. Music | en |
dc.date.accessioned | 2019-08-07T03:21:06Z | - |
dc.date.available | 2019-08-07T03:21:06Z | - |
dc.date.issued | 12/7/2019 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1980 | - |
dc.description | Master of Music (M.Mus) | en |
dc.description | ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.) | th |
dc.description.abstract | Hand and arm movement technique plays an important role for piano playing. To understand the nature of hand and arm movements will help the pianist forms a better piano’s playing techniques with greater efficiency and accuracy. A pianist with proper hand and arm movements will be able to achieve a better result of a tone control according to all musical expressions demanded by the composers including dynamics, articulations, etc. The research findings reveal 3 areas of hand and arm movements relating to piano techniques, which consist of 1) hand 2) forearm, and 3) upper arm. Also, the researcher divides the movement techniques into 3 categories including 1) Upward and Downward Movement, 2) Twisting, and 3) Cycling or Half-cycling Movement. To comprehend the capability and limitation of hand and arm movements will allow the pianist to choose a suitable movement for each musical expression and to avoid injuries that might occur from extended practicing sessions. | en |
dc.description.abstract | ในการบรรเลงเปียโนที่ดี นักเปียโนต้องมีความเชี่ยวชาญด้านเทคนิคในการเล่นเปียโนที่ดี การเข้าใจถึงธรรมชาติการเคลื่อนไหวของมือเเละเเขน จะช่วยให้นักเปียโนสามารถควบคุมการเคลื่อนไหวมือเเละเเขนในการเล่นเปียโนได้ถูกต้อง เพื่อให้นักเปียโนสามารถฝึกซ้อมเเละบรรเลงเปียโนได้น้ำเสียงที่ไพเราะ เเม่นยำ ตามความเข้มของเสียงที่ถูกต้อง พร้อมกับลักษณะของเสียงตามที่นักประพันธ์กำหนดไว้อย่างมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น การเคลื่อนไหวของมือเเละเเขนในการเล่นเปียโนสามารถเเบ่งบริเวณการเคลื่อนไหวออกเป็น 3 ส่วนดังนี้ การเคลื่อนไหวบริเวณช่วงมือ ช่วงเเขนท่อนปลาย เเละช่วงเเขนท่อนต้น ซึ่งเทคนิคในการเคลื่อนไหวในเเต่ละส่วนเเบ่งออกได้ 3 รูปเเบบ คือ การยกมือและแขนขึ้น-ลง, การหมุนมือและแขน และการหมุนมือและแขนคล้ายเป็นวงกลมอย่างต่อเนื่อง การเข้าใจถึงความสามารถในการปฏิบัติเเละข้อจำกัดของเเต่ละเทคนิคการเคลื่อนไหวของมือเเละเเขน จะทำให้สามารถเลือกเทคนิคการเคลื่อนไหวที่เหมาะสมกับการบรรเลงบทเพลงนั้น ซึ่งจะช่วยส่งเสริมประสิทธิภาพในเล่นเปียโนมากขึ้น นอกจากนั้นยังสามารถลดความเสี่ยงในการเกิดอาการบาดเจ็บจากการฝึกซ้อมของนักเปียโนได้อีกด้วย | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | การบรรเลงเปียโน | th |
dc.subject | การเคลื่อนไหวมือเเละเเขน | th |
dc.subject | เทคนิคการบรรเลงเปียโน | th |
dc.subject | Piano Performance | en |
dc.subject | Hand and Arm Movements | en |
dc.subject | Piano Techniques | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.title | An Approach for Performing Piano's Repertoire in Late Classical and Early Romantic Era | en |
dc.title | วิธีการบรรเลงบทเพลงเปียโนในยุคคลาสสิกตอนปลายและโรแมนติกตอนต้น | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Music |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60701309.pdf | 8.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.