Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3367
Title: | Graduate Classical Guitar Recital by Wittawat Ruenarom การแสดงเดี่ยวกีตาร์คลาสสิกระดับมหาบัณฑิต โดย วิทวัส รื่นอารมย์ |
Authors: | Wittawat RUENAROM วิทวัส รื่นอารมย์ EK-KARACH CHAROENNIT เอกราช เจริญนิตย์ Silpakorn University. Music |
Keywords: | การแสดงดนตรี กีตาร์ กีตาร์คลาสสิก Music Performance Guitar Classical Guitar |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The classical guitar solo performance has purposes to show the ability of performer be it technical play, analysis, problems and solve the technique of music playing in the parts that was found by the performer. And for editing and developing performer including who interested studying the classical guitar solo. By technical play studying, interpreting song and solving technical playing that the performer was found. By studying book or interviewing classical guitar professor
The researcher has selected six solo classical guitar pieces to present and solve all problems namely 1. Carnival of Venice by Francisco Tarrega, 2. Capricip Diabolic, Op.85 by Mario Castelnuovo – Tedeso, 3. Suadade No.3 by Roland Dyens, 4. Sonata Op.61 by Joaquin Truina, 5. Grand Overture, Op.61 by Mauro Giulliani. The researcher studied and detected the main problems, namely right-hand problems, left-hand problems and the specific techniques in each pieces.
The researcher brought all problems to studied and interviewed to two classical guitar professors for comment and propose the right way. After that, the researcher applied the methods of problem solving by two classical guitar professors. And came back to present the solution. Professors listened and assessed quality again. The result is in good position for problem solving by professors. การแสดงเดี่ยวกีตาร์เป็นการแสดงที่มีวัตถุประสงค์เพื่อแสดงออกถึงความสามารถของผู้แสดง ทั้งในด้านเทคนิคการเล่น การตีความบทเพลง และการแก้ปัญหาเทคนิคการบรรเลงของบทเพลงในส่วนที่ผู้แสดงพบ เพื่อแก้ไข และทำให้เกิดการพัฒนาของตัวผู้แสดงรวมไปถึงผู้ที่สนใจศึกษาการแสดงเดี่ยวกีตาร์ โดยการศึกษาด้านเทคนิคการเล่น การตีความบทเพลง และการแก้ปัญหาเทคนิคการบรรเลงของบทเพลงในส่วนที่ผู้แสดงพบ จะศึกษาจากหนังสือ และการสัมภาษณ์อาจารย์ผู้เชี่ยวชาญทางด้านกีตาร์คลาสสิกโดยตรง ผู้วิจัยคัดเลือกบทเพลงสำหรับการแสดงเดี่ยวกีตาร์ 6 บทเพลง เพื่อนำเสนอปัญหาและวิธีแก้ไขปัญหา ได้แก่ 1. Carnival of Venice ประพันธ์โดย ฟรานซิสโก ทาร์เรกา (Francisco Tarrega) 2. Capriccio Diabolico, Op. 85 ประพันธ์โดย มาริโอ คาสเทลนูโอโว เทเดสโก (Mario Castelnuovo – Tedesco) 3. Saudade No. 3 ประพันธ์โดย โรลองด์ ดีเยนส์ (Roland Dyens) 4. Sonata, Op. 61 ประพันธ์โดย โยอาควิน ทูรินา (Joaquín Turina) 5. Grand Overture, Op. 61 ประพันธ์โดย เมาโร จูเลียนี (Mauro Giuliani) ผู้วิจัยศึกษาบทเพลงทั้งหมดและค้นพบปัญหาหลัก ๆ ได้แก่ ปัญหาการเล่นเทคนิคมือขวา ปัญหาการเล่นเทคนิคมือซ้าย ปัญหาเทคนิคเฉพาะของบทเพลงแต่ละบท ผู้วิจัยได้นำปัญหาทั้งหมดไปศึกษาและสัมภาษณ์อาจารย์ผู้เชี่ยวชาญทางด้านกีตาร์คลาสสิก 2 คนแสดงความคิดเห็นและเสนอวิธีแก้ปัญหา หลังจากนั้นผู้วิจัยได้นำวิธีการแก้ปัญหาของอาจารย์ผู้เชี่ยวชาญ 2 คนมาฝึกซ้อม และกลับมานำเสนอการแก้ปัญหาโดยการแสดงให้อาจารย์ผู้เชี่ยวชาญฟังและประเมินคุณภาพอีกครั้ง ผลที่ออกมาอยู่ในเกณฑ์ที่ดีเป็นที่น่าพอใจสำหรับการแก้ปัญหาโดยอาจารย์ผู้เชี่ยวชาญทั้ง 2 คน |
Description: | Master of Music (M.Mus) ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3367 |
Appears in Collections: | Music |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
61701319.pdf | 7.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.