Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4664
Title: | Mandalay Style Buddha Images Found in Thailand พระพุทธรูปศิลปะมัณฑเลที่พบในประเทศไทย |
Authors: | Sura PIRIYASANGUANPONG สุระ พิริยะสงวนพงศ์ Chedha Tingsanchali เชษฐ์ ติงสัญชลี Silpakorn University Chedha Tingsanchali เชษฐ์ ติงสัญชลี Chedha_T@hotmail.com Chedha_T@hotmail.com |
Keywords: | พระพุทธรูป ศิลปะมัณฑเล ศิลปะพม่า Buddha Image Mandalay Art Burmese Art |
Issue Date: | 4 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The objectives of this thesis were to study the styles of Mandalay buddha images found in Thailand since the 25th Buddhist century, including buddha images from later period that still maintain important characteristics of art from those period. The study was conducted by comparing Mandalay art with the original Burma art, and analyzing the issues of iconography and social context in each area.
The study revealed that Mandalay style buddha images originally built while Mandalay was a royal capital were found in very small amounts in Thailand and even in Burma. Most of the buddha images appeared in the record were made in the "Post-Mandalay" art style. They can be classified into two different artistic styles which are the Post-Mandalay art during the British colonial era and during the Burma independence era.
In addition, it was found that the samples of buddha images in Thailand are not only influenced by the style of Mandalay directly, but they also show distinctive features in relation to samples found in other localities of Burma, and in some areas, show integration with local art in Thailand.
The discovery of buddha images related to Mandalay art in many areas of Thailand is therefore related to different social contexts in each "area" and "period" in general. วิทยานิพนธ์นี้มุ่งศึกษารูปแบบของพระพุทธรูปศิลปะมัณฑเลที่พบในประเทศไทยตั้งแต่พุทธศตวรรษที่ 25 รวมถึงพระพุทธรูปในระยะหลังที่ยังสืบเนื่องแบบแผนสำคัญจากศิลปะดังกล่าว โดยตรวจสอบเทียบเคียงกับศิลปกรรมต้นแบบในประเทศพม่า และวิเคราะห์ในประเด็นเชิงประติมานวิทยาและบริบททางสังคมในแต่ละพื้นที่ จากการศึกษาพบว่าพระพุทธรูปศิลปะมัณฑเลที่สร้างร่วมสมัยกับราชธานีมัณฑเลโดยแท้จริงนั้นพบตัวอย่างน้อยมากในประเทศไทยแม้กระทั่งในประเทศพม่า พระพุทธรูปส่วนใหญ่ที่ปรากฏหลักฐานนั้นสร้างในศิลปะ “หลังมัณฑเล” ซึ่งสามารถจำแนกได้ด้วยรูปแบบทางศิลปกรรมที่แตกต่างกันออกเป็น 2 รูปแบบ คือ ศิลปะหลังมัณฑเลในสมัยอาณานิคมในอังกฤษ และในสมัยเอกราชของพม่า นอกจากนี้ยังพบว่าพระพุทธรูปตัวอย่างในประเทศไทยนอกเหนือจากการได้รับอิทธิพลด้านรูปแบบจากเมืองมัณฑเลโดยตรงแล้ว ยังแสดงลักษณะเด่นที่สัมพันธ์กับตัวอย่างที่พบในท้องถิ่นอื่นๆ ของพม่า และในบางพื้นที่แสดงการผสมผสานกับศิลปะในท้องถิ่นประเทศไทยด้วยการพบพระพุทธรูปที่เกี่ยวข้องกับศิลปะแบบมัณฑเลในหลายพื้นที่ของประเทศไทยจึงสัมพันธ์กับบริบททางสังคมที่แตกต่างกันในแต่ละ “พื้นที่” และ “ช่วงเวลา” ที่พบความแพร่หลาย |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4664 |
Appears in Collections: | Archaeology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60107804.pdf | 46.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.