Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4701
Title: A STUDY OF CREATIVE ARTWORKS AND SELF ESTEEM BY USING ART ACTIVITIESBASED ON STEAM EDUCATION OF GRADE 4 STUDENTS
การศึกษาผลการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะและการเห็นคุณค่าในตนเอง โดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา (STEAM Education) ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Authors: Panarat PIMPAT
พนารัตน์ พิมพ์พัฒน
Wisud Po Negrn
วิสูตร โพธิ์เงิน
Silpakorn University
Wisud Po Negrn
วิสูตร โพธิ์เงิน
wisudpo@gmail.com
wisudpo@gmail.com
Keywords: สะตีมศึกษา
การเห็นคุณค่าในตนเอง
กิจกรรมศิลปะ
STEAM Education
Self esteem
Art activities
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The Study of creative artworks and self esteem by Art activites based on STEAM Education of Students’ Grade Four the purposes of this research : 1) Learning activity plan based on the concept of STEAM Education 2) to study the results of artistic creation evaluation of grade 4 students using learning activities based on the concept of STEAM Education. 3) To study self-esteem of grade 4 students after learning by using learning activities based on the concept of STEAM Education. 4) The study the satisfacation of grade 4 students toward learning by using learning activities based on the concept of STEAM Education. The sample consisted of 33 students studying and and subject teachers science and technology art mathematics in Grade 4/2, Academic Year 2021 in Bankreengkrawia school Kanchanaburi under the Office of Kanchanaburi Primary Education Service Area 3. Research instruments 1) Art Creation Assessment 2) Self-Esteem Assessment 3) Student Satisfaction Assessment Form. The results showed that Evaluation results of art creation of Prathomsuksa 4 students after learning by using learning activities based on the concept of satire education. Overall, the students had a good average score for assessing the creation of works of art average is 2.84, standard deviation is 0.10 self esteem at a good level average is 2.66, standard deviation is 0.09 Satisfaction results from participating in activities at a high level average is 2.63, standard deviation is 0.37
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาผลการประเมินผลการสร้างสรรค์งานศิลปะของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังการเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา (STEAM Education) 2) เพื่อศึกษาการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังการเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา (STEAM Education) 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ ตามแนวคิดสะตีมศึกษา (STEAM Education) กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนซึ่งกำลังศึกษาชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 33 คน และครูประจำวิชา วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ศิลปะ คณิตศาสตร์ โรงเรียนบ้านเกริงกระเวีย ตำบลชะแล อำเภอทองผาภูมิ จังหวัดกาญจนบุรี สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาญจนบุรี เขต 3 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา (STEAM Education) 2) แบบประเมินการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะ 3) แบบประเมินการเห็นคุณค่าในตนเอง 4 ) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลคะแนนเฉลี่ยผลการประเมินการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 อยู่ในระดับดี โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.84 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.10 2) การเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 อยู่ในระดับดี โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.66 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.09 3) ความพึงพอใจที่มีต่อกิจกรรม การเรียนรู้ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.63 และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.37
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4701
Appears in Collections:Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60901310.pdf13.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.