Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1608
Title: | The Assault of Mara : A Symbolical Exploration of Musical Electronics มารผจญ : บทประพันธ์ดนตรีอิเล็กทรอนิกส์ผ่านการสำรวจการตีความภาพจิตรกรรมฝาผนัง |
Authors: | Phonlawat HIRUNWATCHARAPRUCK พลวัต หิรัญวัชรพฤกษ์ EK-KARACH CHAROENNIT เอกราช เจริญนิตย์ Silpakorn University. Music |
Keywords: | การประพันธ์ดนตรี ดนตรีอิเล็กทรอนิกส์ จิตรกรรมฝาผนัง Music Composition Electronic Music Mural |
Issue Date: | 17 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The music composer researcher was interesting to the synthesis for music creation by using analog hardware Synthesizer Instruments, combination with software plug-in effects through the sound recording by Logic X to create a unique sound in the composition. this research have 4 compositions; 1. “3 Strings Harp”
2. “Meditation” 3. “The Assault of Mara” 4. “Enlightenment”. The music composer researcher will present literary approach and narrative analysis on the interpretation of murals to the methods of creating electronic music compositions. The researcher was interested in the murals of Buddhist art with magnificent artistic values, combined electronic musical by Synthesizer. During the recording experiment, the researcher discovered the synthesis of sounds by symbolical metaphor of the 4 compositions by Mural’s timeline events gave the researcher a unique synthesis technique that combines fine arts in many fields. Researchers discover that creative inspiration can be linked in all fine arts by touching the eyes and ears, creating a feeling of passage that inspires creativity. The researcher intends to offer listeners the opportunity to listen to the music composition together with the mural. To experience the imagination like watching a movie. ผู้วิจัยมีความสนใจเรื่องการประพันธ์ดนตรีโดยการสังเคราะห์เสียง(Synthesis) โดยใช้เครื่องดนตรี Synthesizer ที่เป็น Analog Hardware ผสมผสานด้วย Software Plug-in เอฟเฟกต์ผ่านโปรแกรมบันทึกเสียง Logic X เพื่อสร้างเอกลักษณ์ของเสียงในการเรียบเรียงสร้างสรรค์บทประพันธ์ โดยบทประพันธ์ทั้งหมดของงานวิจัยชิ้นนี้ประกอบไปด้วย 4 บทประพันธ์ที่มีช่วงเวลาของเรื่องราวที่ดำเนินต่อกัน บทประพันธ์ที่ 1. “พิณสามสาย 3 Strings Harp” บทประพันธ์ที่ 2 “สมาธิ Meditation” บทประพันธ์ที่ 3 “มารผจญ The Assault of Mara” และบทประพันธ์ที่ 4 “ตรัสรู้ Enlightenment” โดยผู้วิจัยจะนำเสนอแนวทางการประพันธ์และบทวิเคราะห์บทประพันธ์ทีละบทถึงการตีความหมายจากภาพจิตรกรรมฝาผนังสู่วิธีการสร้างสรรค์บทประพันธ์ดนตรีอิเล็กทรอนิกส์ โดยผู้วิจัยมีความสนใจทางจิตรกรรมฝาผนังพุทธประวัติที่มีความงดงามทางวิจิตรศิลป์ที่มีคุณค่าที่งดงามทางวัฒนธรรม และมีพุทธปรัชญาที่ทรงคุณค่าโดยการเล่าเรื่องของภาพเป็นการตีความในลักษณะบุคลาธิษฐานที่มีรายละเอียดของเรื่องราวลึกซึ้งผสมผสานด้วยการทดลองการประพันธ์ดนตรีในรูปแบบอิเล็กทรอนิกส์ซึ่งใช้ Synthesizer ที่เป็นเครื่องดนตรีไฟฟ้าในการประพันธ์ดนตรีทั้งหมดโดยผสมผสานกับจิตรกรรมไทย และระหว่างทดลองการบันทึกเสียงทำให้ผู้วิจัยค้นพบการสังเคราะห์เสียงในรูปแบบที่แทนอุปมาสัญลักษณ์ของเหตุการณ์ เรื่องราวของบทประพันธ์ทั้ง 4 ทำให้ผู้วิจัยได้เทคนิคการสังเคราะห์เสียงที่มีความเป็นเอกลักษณ์ที่มีการผสมผสานวิจิตรศิลป์ในหลายแขนง ผู้วิจัยค้นพบว่าแรงบันดาลใจทางการสร้างสรรค์สามารถมีความเชื่อมโยงกันได้ในวิจิตรศิลป์ทุกแขนงด้วยการสัมผัสด้วยตาและหูสามารถทำให้เกิดประสบการณ์ความรู้สึกส่งผ่านเป็นแรงบันดาลใจในการสร้างสรรค์ได้ ผู้วิจัยมีความตั้งใจที่จะนำเสนอให้ผู้ฟังได้รับรู้และรับฟังบทเพลงผสมผสานกับการรับชมภาพจิตรกรรมฝาผนัง เพื่อให้เกิดประสบการณ์ภาพในจินตนาการดั่งได้รับชมภาพยนต์ |
Description: | Master of Music (M.Mus) ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1608 |
Appears in Collections: | Music |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
58701337.pdf | 7.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.