Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1794
Title: Memorial to Pho-Samton Camp
รำลึกค่ายโพธิ์สามต้น
Authors: Thanomchit CHUMWONG
ถนอมจิตร์ ชุ่มวงค์
VICHOKE MUKDAMANEE
วิโชค มุกดามณี
Silpakorn University. Painting Sculpture and Graphic Arts
Keywords: รำลึก
เรือรบไทยโบราณ
ย้อนยุค
ประติมากรรมสาธารณะ
รูปทรงโครงสร้าง
memorial
ancient thai warship
retrospection
public sculpture
structural form
Issue Date:  2
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The study examines sculpture creation for public space related to a case study of area with historical events. Ancient Thai warships are found since they are cultural symbols of Ayutthaya Kingdom as seen from the paintings of the Royal Barges. Moreover, certain historical records indicate that similar boats were used as warships in the important battle at Pho-Samton camp after the second defeat of Ayutthaya. For these reasons, "ancient Thai warships" are a significant inspiration of this study to create a sculpture for commemorate the historical as they are the cultural symbols representing the glory of Ayutthaya civilization. The process of sculpture creation under the semiotic framework demonstrates overlapping relationship between historical events and the watershed culture. According to the paintings of ancient Thai boats, they are utilized as significant forms through a comparative proof to illustrate a cultural identity. Furthermore, they are the inspiration to create symbols under the retrospection framework based on a combination of conservation techniques and frame structure associated with layouts of ecological and geographic public sculptures. Their functions are similar to the landscape designed under art and environment to be absolute sustainable cultural ecology. The ecological culture conservation model is concordant with the objective of sculpture creation for public space. This is used as a sculpture prototyping model installed in Pho-Samton area, Pho-Samton sub-district, Bang Pahan district, Phra Nakhon Si Ayutthaya province. Ultimately, this will be the symbol of the historical events for Pho-Samton camp.
การสร้างสรรค์ประติมากรรมเพื่อพื้นที่สาธารณะ กรณีศึกษาพื้นที่ที่มีเหตุการณ์ทางประวัติศาสตร์ โดยศึกษาผ่านเรือไทยโบราณ ซึ่งเป็นสัญลักษณ์ทางวัฒนธรรมของอาณาจักรกรุงศรีอยุธยา จากภาพเขียนขบวนเรือราชพิธีทางชลมารค และการบันทึกกล่าวว่า เรือลักษณะเดียวกันใช้เป็นเรือรบ และสอดคล้องกับเหตุการณ์สำคัญครั้งการรบในพื้นที่ค่ายโพธิ์สามต้นหลังเสียกรุงศรีอยุธยาครั้งที่ 2 "เรือรบไทยโบราณ" จึงเป็นเหตุปัจจัยของแรงบันดาลใจสำคัญแก่การศึกษาสร้างสรรค์ประติมากรรมเพื่อเป็นสัญลักษณ์รำลึกถึงเหตุการณ์ประวัติศาสตร์ และเป็นสัญลักษณ์ทางวัฒนธรรมที่แสดงความรุ่งเรืองในอดีตกาลอารยธรรมอยุธยา กระบวนการสร้างสรรค์ประติมากรรมในกรอบทฤษฎีสัญศาสตร์ที่แทนความหมายสัมพันธ์ทับซ้อนกับวัฒนธรรมลุ่มน้ำ จากภาพเรือรบไทยโบราณเป็นรูปทรงอ้างอิงผ่านการพิสูจน์เชิงเปรียบเทียบที่แสดงความชัดเจนอัตลักษณ์วัฒนธรรม เป็นเหตุปัจจัยแรงบันดาลในใจการสร้างสรรค์รูปทรงสัญลักษณ์โดยกรอบแนวคิดการหวนคิดย้อนหลังบนหลักการทางเทคนิคผสมผสานอนุรักษ์ และหลักการวิธีการผันแแปลงสู่รูปทรงกรอบโครงสร้างที่มีความสัมพันธ์กับผังพื้นที่ลักษณะรูปแบบเชิงนิเวศวิทยาและธรณีวิทยา ทำหน้าที่เป็นเสมือนผังพื้นที่โดยมีกระบวนการออกแบบภายใต้กรอบหลักการศิลปะและสิ่งแวดล้อม ทั้งนี้คือ ความสมบูรณ์ทางนิเวศวัฒนธรรมแบบยั่งยืน รูปแบบความสัมพันธ์การอนุรักษ์วัฒนธรรมเชิงนิเวศ สอดคล้องกับเป้าหมายการสร้างประติมากรรมสาธารณะ ซึ่งเป็นต้นแบบประติมากรรมจำลอง จัดสร้างขยายเพื่อติดตั้งในพื้นที่โพธิ์สามต้น ตำบลโพธิ์สามต้น อำเภอบางปะหัน จังหวัดพระนครศรีอยุธยา เป็นสัญลักษณ์ของเหตุการณ์ประวัติศาสตร์ค่ายโพธิ์สามต้น
Description: Doctor of Philosophy (PH.D.)
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1794
Appears in Collections:Painting Sculpture and Graphic Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58007808.pdf14.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.