Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/815
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | เต็มรัตน์, สามารถ | - |
dc.contributor.author | Temrut, Samart | - |
dc.date.accessioned | 2017-08-31T03:41:49Z | - |
dc.date.available | 2017-08-31T03:41:49Z | - |
dc.date.issued | 2559-08-03 | - |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/815 | - |
dc.description | 54901315; สาขาวิชาทัศนศิลปศึกษา --สามารถ เต็มรัตน์ | en_US |
dc.description.abstract | ผลงานวิทยานิพนธ์หัวข้อเรื่อง ชีวิต ร่องรอย และพื้นที่ว่างที่เหลืออยู่ เป็นผลงานสร้างสรรค์เพื่อแสดงออกในเรื่องของสภาวะชีวิตมนุษย์ที่มีการก่อรูปร่างรูปทรงของชีวิต ด้วยการหลุดออกจากห้วงอารมณ์ความคิดความรู้สึก ความสุขหรือความทุกข์ต่างๆที่เข้ามาปะปนกับชีวิตในแต่และช่วงเวลา ความไม่แน่นอนและการเสื่อมสลายของชีวิต โดยนำเสนอเนื้อหาทางทัศนศิลป์ที่เน้นพื้นที่ว่างและรูปทรงของคน เพื่อใช้พื้นที่ว่างและรูปทรงของคนแสดงแนวความคิดเรื่องราวชีวิตดังกล่าว ลักษณะของผลงานสร้างสรรค์ด้วยเทคนิคการตัด พับม้วน เจาะ ลงบนแผ่นสังกะสีเก่าๆ ที่มีพื้นผิวร่องรอยสนิม ความผุกร่อน อาศัยพื้นผิวและร่องรอยของสังกะสีเก่าๆ เป็นสื่อเปรียบเสมือนการผ่านวันเวลา เรื่องราวที่หลากหลายของชีวิต ขอบเขตของการศึกษาป็นการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะด้วยเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับประสบการณ์ชีวิต อันประกอบไปด้วยความคิดอารมณ์ความรู้สึกต่างๆ การเปลี่ยนแปลงของสิ่งแวดล้อมที่มีผลต่อจิตใจ ถ่ายทอดผลงานในรูปแบบกึ่งนามธรรม สื่อความหมายโดยใช้รูปร่างของคนและพื้นที่ว่างเป็นหลัก มีลักษณะโดยรวมเป็น 2-3 มิติ นำเทคนิคการแกะสลักหนังตะลุง มาประยุกต์ใช้ด้วยเทคนิคการตัด พับม้วน เจาะมาสร้างสรรค์บนวัสดุใหม่ โดยใช้แผ่นสังกะสีแทนหนัง ผลของการศึกษาและการสร้างสรรค์ในครั้งนี้ข้าพเจ้าได้นำเสนอข้อมูลและสร้างสรรค์ผลงานศิลปนิพนธ์ตามแนวความคิด รูปแบบ และเทคนิคอันเป็นเอกลักษณ์เฉพาะตัว ผ่านอารมณ์ความรู้สึกออกมาป็นผลงานศิลปนิพนธ์จำนวน 7 ชิ้น เพื่อให้งานศิลปะเป็นสื่อช่วยให้ผู้ที่พบเห็นได้ไตร่ตรองชีวิต The so-called “Life Trace and Leftover Space” art thesis illustration represents the expression of how life forms are shaped up into human beings detaching from all kinds of emotional feelings like happiness or miseries during the usual daily life. This art-piece also embodies the visual arts emphasizing on human shape and form. To define its shape and form, the techniques of cutting, folding, rolling, and piercing were done on an old piece of galvanized iron covered with rusts as well as traces of corrosions which symbolizes much senses of daily life passing day by day. Scope of the research is to create art-pieces that exemplify details of real life-experience including different kinds of feelings that affect mentality as well as expressing it into a semi abstract art. The art piece is represented based on human shape and form composing into two and three dimensional forms. The technique of carving Thai Shadow Puppets or Thai Nang Talung with cutting, rolling, and piercing are subsequently applied on a galvanized iron instead of a piece of leather. The results of these creative visual arts had been brought into attention by the artist to illustrate the creativity of this art-piece in accordance to its artistic approaches, form and unique techniques. There are seven art pieces used to be put on display as remembrance of lives. | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยศิลปากร | en_US |
dc.subject | ชีวิต | en_US |
dc.subject | ร่องรอย | en_US |
dc.subject | พื้นที่ว่าง | en_US |
dc.subject | LIFE | en_US |
dc.subject | TRACE | en_US |
dc.subject | SPACE | en_US |
dc.title | ชีวิต ร่องรอย และพื้นที่ว่างที่เหลืออยู่ | en_US |
dc.title.alternative | LIFE TRACE AND LEFTOVER SPACE | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
54901315 สามารถ เต็มรัตน์.pdf | 4.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.